Kirjoitin metamodernin meditaation erästä tekstiä varten, joka tuntui resonoivan tämän aihepiirin kanssa. Pohdittuani pitkään miten itse näen viisauden haluaisin jakaa juuri tämän kanssanne.
Pohjustuksena: näen metamodernismin tällaisena kolmesta eri tasosta koostuvana synteesinä, joiden vuorovaikutussuhteet voidaan hahmottaa ihmisessä sisäisinä vaikuttimina. Tässä ideana on raamittaa ne meditaation sisälle ja itsereflektoida sitä, kuinka kaikki nämä metameemit vaikuttavat meihin, sekä hyvässä että pahassa.
“TRADITIO: Tutkailemme neutraalisti sitä, miltä traditioon pohjautuvan maailmankuvan vaikuttimet meissä tuntuvat. Mitä olen oppinut sellaista, joka perustuu pelkästään traditioon? Mikä ei perustu tieteeseen tai kriittiseen analyysiin? Mitä sellaista hyvää minussa on, joka on pohjautunut vain uskoon?
Mitä sellaista olen oppinut perimätietona, jota en voi todistaa, mutta joka on kuitenkin auttanut minua eteenpäin elämässä? Mitä sellaista pidän tärkeänä, mikä on ollut tärkeää meille ihmisille vuosituhansia?
Mikä on nähdäkseni fundamentaalista elämässä? Mitkä asiat eivät ole muuttuneet vuosituhansien myötä niin minun kuin minua edeltäneiden sukupolvien elämässä? Millaista kytkeytyneisyyttä tunnen itseäni edeltäneisiin sukupolviin? Entä minua seuraaviin?
MODERNI: Tutkailkaamme seuraavaksi, miten moderni maailmankuva vaikuttaa meissä, miltä se tuntuu kehossamme ja millaisia ajatuksia se tuo mukanaan mielemme kentälle. Mitä sellaista olen oppinut, joka on tieteellisen tiedon ja koulutusjärjestelmän ansiota?
Mitä hyvää on siinä, että uskon yksilön saavutuksiin ja omiin mahdollisuuksiini vaikuttaa elämän kertomukseeni? Millaista toimijuutta moderni elämä minulle mahdollistaa, joka ei muutoin olisi mahdollista? Millaisia saavutuksia haluan saada aikaan urallani? Mikä on se jälki, jonka haluan yksilönä saada aikaan itseäni ajatellen? Miten määrittelen oman polkuni menestykseen?
POSTMODERNI: Tutkailkaamme seuraavaksi, miten postmodernin kulttuurin vaikutteet vaikuttavat meissä ja millaisia aistimuksia ja tuntemuksia ne herättävät kehossamme, ja mielemme pinnalla? Millaisia ajatuksia olen oppinut kyseenalaistamaan kriittisen ajattelun ansiosta?
Mitä hyvää voin oppia siitä, että asioihin ei välttämättä ole olemassa aina objektiivisia vastauksia? Mikä ei olisi minulle mahdollista, jos minulla ei olisi tilaa haastaa vallitsevia näkökulmia? Mitä hyvää empatia muiden ihmisten näkökulmia kohtaan voi opettaa minulle? Miten voin oppia vaihtamaan näkökulmia erilaisten maailmankuvien välillä?
Millaisen vaikutuksen haluan tehdä elämälläni laajemmin yhteiskuntaan, jos mietin hyvää tulevaisuutta myös muiden kuin itseni näkökulmasta? Miten kannattelen itseäni vuorovaikutuksessa muiden kanssa, tunnustaen, että maailmassa on niin paljon erilaisia traumatisoivia asioita, ettei yksikään meistä niiltä todennäköisesti välty?
Mitä sellaista voin tehdä, joka palvelee koko planeettaa, ei pelkästään itseäni, kansakuntaani tai ihmisiä joista olen suoraan riippuvainen?
Annamme näiden ajatusten laskeutua. Hengitämme hetken syvään sisään ja ulos. Annamme hiljaisuuden laskeutua mielemme pohjalle ja kaikkien näiden kolmen tason asettua muotoon sisällämme, joka sisältää ne kaikki.
Seuraavaksi käymme jälleen läpi kaikki kolme maailmankuvaa, mutta tällä kertaa niiden varjopuolia tutkien ja tunnustaen niiden vaikutuksen meissä.
TRADITIO: Tunnustelkaamme sitä puolta meissä, joka on kiinnittynyt traditioissa mukana tuleviin puoliin, joilla voi olla myös taipumus jähmettää ajatteluamme ja saada meidät kokemaan olevamme oikeassa vain siksi, että jokin on ollut jollain tapaa aiemminkin.
Tunnustelkaamme omaa tunkkaisuuttamme. Sitä, kuinka herkästi ihastumme siihen, mikä on meille tuttua ja suljemme pois asioita, jotka ovat meille vieraita. Kuinka asioiden muuntaminen traditioiksi muuttaa niistä usein myös hierarkioiden välineitä, joilla on kytkös siihen, kuka haluaa valtaa.
Tunnustelkaamme mahdollisuuttamme käyttää hengellisyyttä osana epämoraalisia tarkoitusperiä ja tapoja hyödyntää sen mukanaan tuomaa mystiikkaa keinoilla, jotka ovat laajemman tarkastelun valossa epäeettisiä ja kestämättömiä. Tunnustelkaamme merkityksen janomme mukanaan tuomaa mahdollisuutta määritellä muille ihmisille heidän merkityksensä tavoilla, joita he eivät jaa.
Tarkastelkaamme omaa metafyysisen totuuden kaipuutamme asiana, joka saattaa olla enemmän meidän omasta henkilökohtaisesta turhautumisestamme kiinni, kuin siitä, että todella haluaisimme selvittää sen, mikä on totta. Tunnustelkaamme juurtuneisuuden mukanaan tuomia rajoja empatialle. Tunnustelkaamme sitä, missä määrin traditioon kiintyminen voi myös irtaannuttaa meidät tutkitusta tiedosta ja estää meitä oppimasta uusia ajatuksia.
MODERNI: Tunnustelkaamme sitä, millaisia varjoja moderni elämäntapa on jättänyt meihin ja minkälaisia puolia emme tunnista itsessämme ollessamme kiinni hyvin vahvasti modernissa ajattelussa. Katsokaamme suoraan silmiin omaa mahdollisuuttamme eristäytymiseen, yksinäisyyteen ja itsemurhaan.
Kutsukaamme luoksemme ajatusta, jonka mukaan kuoleman jälkeen ei ole olemassa mitään. Ei ole olemassa moraalia joka nivoisi meidät kiinni yhteyteen tulevien sukupolvien kanssa, on meidän siis sama olla välittämättä heistä. Tunnustelkaamme sitä tunnetta itsessämme, jonka materiaalisen vaurauden liiallinen kahmiminen meissä tuottaa, kun samanaikaisesti tiedämme monien ihmisten kärsivän puutteesta.
Tunnustelkaamme sitä oivallusta, etteivät kaikki ihmiset pääse nauttimaan modernin teknologian tuomista hyödyistä. Tunnustelkaamme sitä puolta meissä, joka on turhautunut teknologiaan enemmän kuin kokee sen aidosti merkitykselliseksi. Tunnustelkaamme sitä puolta meissä, joka tietää, että raha on vain keksintö, jonka ihminen on rakentanut, eikä suinkaan todellinen arvon mittari jolla olisi ihmismielestä riippumattomia merkityksiä.
Tunnustelkaamme omaa kehoamme, joka on istunut pitkään penkeillä, toimistoissa, metroissa, junissa ja busseissa. Tunnustelkaamme niitä tunteita meissä, jotka eivät ole päässeet ilmaistuiksi, koska olemme pelänneet oman toimeentulomme puolesta. Tunnustelkaamme kaikkia niitä tunteita, joita meissä herää, kun vertailemme itseämme muihin.
Tunnustelkaamme sitä, miltä meistä tuntuu, kun alamme arvottaa muita ihmisiä heidän taloudellisen menestyksensä pohjalta. Tunnustelkaamme miltä meistä tuntuu, kun ajattelemme, että rikkaimmat ihmiset maailmassa ovat myös kaikilla muilla tavoin muita ihmisiä parempia, sillä ei ole mitään muuta määrettä hyvälle elämälle, paitsi raha.
POSTMODERNI: Tunnustelkaamme seuraavaksi kaikkia niitä puolia, joita postmoderni ajattelu meissä on herättänyt. Tunnustelkaamme omaa tarvettamme kontrolloida muiden ihmisten ajattelua ja puhetta silloin, kun koemme heidän tekevän jotain väärin. Tunnustelkaamme sitä puolta meissä, joka on valmis asettumaan muiden yläpuolelle siksi, että uskomme olevamme moraalisesti heitä kehittyneempiä.
Tunnustelkaamme mahdollisuuttamme unohtaa paikalliset huolet universaalien globaalien huolien tieltä ja sitä yhteyden katkaisun tunnetta, joka tästä seuraa niihin ihmisiin, joiden kanssa jaamme arkemme. Tunnustelkaamme sitä puolta meissä, joka pelkästään kritisoi jättämättä vastapuolelle tilaa artikuloida parempia vaihtoehtoja.
Tunnustelkaamme sitä puolta meissä, joka ei enää syvällä tasolla usko siihen, että parempi tulevaisuus olisi mahdollinen, sillä näemme ihmiskunnan olevan viime kädessä enemmän paha kuin hyvä. Tunnustelkaamme sitä puolta meistä, joka on hylännyt kaiken toivon, koska sorron tapoja on niin monia erilaisia, ettei ole mahdollista purkaa niistä kaikkia.
Tunnustelkaamme omaa ehdottomuuttamme muita kohtaan, kun mietimme miten voisimme parantaa maailmaa. Tunnustelkaamme sitä puolta meistä, joka itsekin myöntää, ettei meillä ole ainoita oikeita vastauksia, mutta käyttäytyy tästä huolimatta ikään kuin näin olisi. Tunnustelkaa sitä puolta meissä, joka ajattelee että ihmiskunta ei kykene yhdistymään planeetan pelastamiseksi, koska jokaisella ihmisryhmällä on heidän identiteettiinsä perustuvat erityisintressit.
Hengittäkäämme syvään sisään.
Ja ulos.
Antakaamme ajatusten laskeutua.
Kaikki nämä kolme tasoa ovat läsnä meissä.
Antakaamme niiden asettua muotoon keskenään.
Antakaamme niiden hakeutua vuorovaikutukseen sisällämme, jossa jokainen taso voi vuorovaikuttaa toisen tason kanssa.
Myöntäkäämme itsemme kokonaisuutena, joka sisältää kaikki nämä kolme tasoa.
Pitäkäämme itseämme jännitteessä näiden ajatusten kanssa, ilman että meillä on tarvetta hakea ratkaisuja tai saada tarinalle onnellista lopetusta.
Me olemme keitä olemme.”